Tuesday, January 6, 2015

רכיבת שטח עם תינוקות ופעוטות


כששי שלנו נולדה לפני ארבע וחצי שנים, הבנו שאנחנו חייבים למצוא פתרון לרכיבה יחד איתה. הרעיון להפסיק לרכב לא היה בא בחשבון
כדי להבין, אולי רצוי לציין שלפני ההריון רכבתי כביש. רכבנו. כמוו מטורפים. קילומטרים ארוכים. מהירות גבוהה. כביש. ואז נכנסתי להריון - ועברנו לרכב בשטח. היה קשה להתרגל, אבל היום קשה לי לראות איך אחזור לכביש, אני אוהבת את השטח. בכל מקרה, במשך כל ההריון רכבתי, עד ארבעה ימים לפני הלידה, זה היה כייף. בזמן הרכיבה וכמובן גם אחריה הרגשתי מצויין, כאילו אני מבריאה מכל שטות שתוקפת אותי (נפשית ופיזית), ונהנית מכל רגע.
אבל אז ילדתי, בלידה קיסרית, ופתאום האופניים היו נראים כמו הדבר הכי לא אפשרי בעולם: הכל כאב, הכי כאב להתעטש ולהשתעל, בקושי הצלחתי לקום, שלא לדבר על ללכת. ולרכב?!! האם אי פעם אוכל לשוב ולרכב?... אוף, זו היתה ההרגשה הכי משביזה בעולם. חוסר אונים נורא.
לשמחתי היו בבית החולים אחיות שהתעקשו איתי על חוסר ברחמים עצמי ועל הליכות- גם כשבכיתי מכאבים- והנה, אחרי שלשה ימים כבר הצלחתי ללכת לבד לשרותים, ואחר כך לחדר האוכל ואחרי 6 ימים כבר השתחררתי הביתה. איזה אושר.


*******************
במשך החודש וחצי הראשונים היה סוג של איסור לעשות פעילות גופנית שהיא מעבר להליכה. ספרתי יום ליום. אחרי חמישה שבועות כבר אבדתי סבלנות, השארנו את שי אצל סבתא ויצאתי לדווש עם דני, נהנית מהקלילות של דיווש ללא הריון וחולקת עם דני חלומות על פתרון לרכיבה יחד עם שי הקטנה…
כשהעליתי שאלות בנושא בפורומים שונים - קראו אותי מייד לסדר: מה פתאום לצאת עם תינוקת קטנה כזו באופניים. יש זמן, אף אחד לא רודף אחרייך. גם אמא שלי הזדעזעה מהרעיון לקחת אותה איתנו. כשכבר כמעט השתכנעתי שאני מטורפת על כל הראש- אז, פתאום, קראנו באחד השרשורים על צ`ריוט. עגלה נגררת שמתחברת לאופניים. משהו בתוכנו צלצל: בינגו!
ואכן, ככל שהשקענו יותר זמן בתחקיר על הצ`ריוט הזה התחלנו להבין  שאולי, אולי אולי מצאנו את הפתרון שכלכך חיפשנו.. הצ'ריוט היא עגלה שמתחברת לציר הגלגל האחורי, היא בעלת גלגלים ענקיים של 20 אינטש וגם שיכוך מצוין, מתאימה עד משקל 35 קילוגרם ויש לה אפילו מתקן עריסה (שנקרא BIVY ) שמתאים לתינוקות פיצפוניים. הביקורות עליו, בכל מקום, היו נלהבות ביותר.
הרמנו טלפון למשווק האינטרנטי בפניקס אריזונה, למרות שהנגרר, כך הסתבר, הוא בכלל קנדי במקורו. תוך זמן קצר נסגרה העסקה, הצ`ריוט שלנו כבר בדרכו לארץ.


לאחר שבוע ימים של כסיסת ציפורניים הצ`ריוט הגיע הביתה. ההתרגשות היתה גדולה. החלום לרכב עם שי שלנו הפך למציאות. למחרת יצאנו לרכיבת מבחן. בהתחלה על כביש נטול מכוניות. אחר כך בדרכי כורכר. רק בשביל הקטע, ניסינו אותו גם בשדות. בימי סערה יצא לנו לרכוב בו דרך שלוליות ענק- שי נותרה יבשה ומוגנת כאילו כלום. כן, הצ`ריוט הזה היה עביר בכל מקום. הנדסת האנוש של הכלי הזה מדהימה ועומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
ושי? היא נרדמה, מידי פעם התעוררה בחיוך, כשבקשה קיבלה ציצי ליניקה (אמא TO GO)- ונראתה מבסוטית.


אמא טו גו


inside the bivy


*******************


כשתינוק נולד, משקל ראשו יכול להגיע לכדי 40% ממשקל גופו, וצוארו חלש מכדי החזקת הראש בצורה יציבה. לכן כל עוד התינוק איננו יושב באופן עצמאי אסור להובילו מבלי שראשו נשען ואף מקובע. הChariot Cougar1
בצ'ריוט בגיל חמישה חודשים
עונה בדיוק על זה: מתאם ה BIVY מיועד לתינוקות קטנים (עד גיל 6 חודשים בערך, לא יותר). ה BIVY היא מעין עריסה שמוצמדת בתלייה אל תוך הChariot Cougar1, מוגנת מגשם, ממים ומקור, ומקבעת את הראש ואת כל הגוף באופן מעורר בטחון
מאחר וה BIVY אינו גדול- עוברים אחריו לערכת הפעוטות, המיועדת לתינוקות ולילדים עד גיל שלוש: בערכת הפעוטות יש "מקבע ראש" ורתמות גוף רחבות שתומכות היטב בפעוט במותניים, בכתפיים ובמפשעה. כמו כן, מצוידת הצ'ריוט בקפיצים לשיכוך מקסימלי.
אמרתי כבר שהצ'ריוט מתאימה עד 35 קילו- אז כן. את כל הרתמות אפשר להֿסיר ולהישאר עם כיסא נוח ומרופד שמתאים לילדים עד משקל 35 קילו. אבל אצלנו, בשלב הזה, כבר אפשר לעבור לטנדם
נוסף על כל היתרונות שציינתי, הChariot בנויה ככה, שהיא מחוברת לציר הגלגל האחורי ב"תפוח" וכך כמעט ואינה משפיעה על ההיגוי ואינה מושפעת כלל מהטלטלות של אופני הרוכב, וגם אם חלילה הרוכב נופל או מתהפך- העגלה לא מתהפכת איתו- שזה ייתרון עצום כשמדובר על בטיחות הרכיבה עם תינוקות.


חשוב לי לציין שאין לנו אחוזים מההמלצה הגורפת הזו, זה פשוט שהChariot היא באיכות לגמרי אחרת מכל כרכרה אחרת שראינו וניסינו. כשהחלטנו להעביר את התענוג לעוד אנשים ולרכב עם משפחות-  רכשנו עוד עגלה, תוצרת שווין. השווין היא כרכרה זולה (רבע מחיר מהצ'ריט, או פחות) כרכרת ישיבה, זוגית, שמתאימה, למיטב שיקול דעת, רק לילדים שיציבתם כבר איכותית, כלומר בני שנתיים, לפחות. הרתמות בה די עלובות והיא חסרת שיכוך. את השווין מכרנו די מהר, ורכשנו במיטב כספנו שתי עגלות זוגיות איכותיות: צ'ריוט זוגית מופלאה ונהדרת ועגלת קרוזר(עגלה אמריקאית מרווחת, עם אחיזה חמש נקודות לילדים, ריפוד, ויציבות מצויינת).
בצ'ריוט גם בגיל שלוש


עגלת הפעוטות הזוגית. אין מה להשוות




***********************

כמה מילים על "מה לא". מאחר ורכישת עגלה כמו הChariot Cougar1 היא "עסק יקר", אנשים נוטים למצוא פתרונות יצירתיים לרכיבה עם תינוקות ופעוטות. אני אסקור כאן שני פתרונות שמבחינתנו הם בלתי לגיטימיים לחלוטין כשמדובר ברכיבת שטח:

מנשא קדמי/אחורי : יהיה המנשא טוב ככל שיהיה, אני לא יוצאת עם תינוק על מנשא לרכיבת שטח. הבעיה העיקרית בנשיאת תינוק במנשא על אופניים היא שזה משנה את מרכז הכובד ופוגע ביציבות של הרוכב. המנשא גם לא יגן על התינוק בנפילה/התהפכות- ומדובר על נפילה מגובה רב.

מושב ייעודי מלפנים או מאחור : בעוד ברכיבה על מדרכה מדובר בפתרון זול ונוח- לשטח אני לחלוטין לא ממליצה על מושב המוצמד אל האופניים. השטח הוא בלתי צפוי, ואם המנשא לא מגן על הילד- הכסא לא מגן עליו על אחת כמה וכמה. למעשה כל מעידה או נפילה של הרוכב- מסכנת את הפעוט. הדבר בעייתי במיוחד בכסא קדמי, שמאוד מגביל את יכולתו של הרוכב לרדת בפתאומיות מהאוכף אל הקרקע – מה שעלול להיות מסוכן.

*****************
ברכיבות המשפחתות שלנו אנחנו מרכיבים את הפעוטות העגלות אלה בשמחה. אני מצרפת מספר סרטונים בהם רכבנו עם הצ'ריוט, ובחלקם ניתן לראות גם את כרכרת הפעוטות של השווין, תהנו! (ברשומה הבאה אתייחס לרכיבה עם ילדים שמדוושים עצמאית, ושאינם מדושים עצמאית).

בעמק יזרעאל עם בן שנה, בת שנתיים ובת ארבע

בנחל קיני עם בת חצי שנה(!!!), בת שנתיים ובת ארבע

במשמר העמק עם בת שנתיים ובת ארבע

בנוף כרמל עם בת שנה וחודש ובת ארבע

וכאן בצילומים האלה התינוקת זו שי :)




No comments:

Post a Comment